پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 225940
8 درصد کليه‌ سنگ‌ساز دارند
تاریخ انتشار : 1395/05/23 08:47:12
نمایش : 1385
رئيس انجمن اورولوژي ايران با اشاره به اينکه کليه‌هاي ۸ درصد مردم ايران سنگ ساز است، گفت: در صورتي که کليه‌هاي افراد سابقه سنگ‌سازي داشته باشد بايد به کلينيک پيشگيري از سنگ مراجعه کرده و علت سنگ‌سازي کليه‌ خود را بررسي کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عباس بصيري در مورد سنگ کليه اظهار داشت: سنگ‌ کليه در کشور ما نه تنها شايع بوده بلکه سبقه تاريخي دارد و در دنيا کشوري هستيم که قديمي‌ترين سنگ‌هاي کليه را در جهان گزارش کرديم و از نظر جغرافيايي نيز در منطقه سنگ‌خيز دنيا قرار داريم.

 

رئيس انجمن اورولوژي ايران گفت: متاسفانه تا 15-10 سال قبل اطلاع داشتيم که آمار سنگ کليه در کشورهايي همچون پاکستان چه ميزان است و تصور مي‌کرديم که کشور ما نيز براساس آمار آنها چقدر افراد درگير سنگ کليه دارد. ولي براساس تحقيقات انجام گرفته مشخص شد که ميزان سنگ کليه در کشور ما 135 در صد هزار است.

 

وي گفت: آمار شيوع سنگ کليه در کشور ما بين 5 تا 8 درصد است و اين ميزان در رنج بالاي جهاني قرار دارد و اگر از صد نفر در خيابان پرسشنامه‌اي دارا بودن سنگ کليه تهيه کنيم بين 5 تا 8 درصد آنها جواب مثبت مي‌دهند.

 

بصيري ادامه داد: متاسفانه در کشور براي پيشگيري از سنگ کليه در کشور اقدامات زيادي صورت نگرفته در حالي که براي جراحي و تکنيک‌هاي خارج کردن سنگ پيشرفت بسيار خوب بوده است و يکي از علت‌هاي آن مي‌تواند نداشتن ميزان کلسيم استاندارد در ادرار باشد. ميزان کلسيم برخي کشورها را پايش‌هاي لازم انجام شده ولي در ايران اين مساله صورت نگرفته است.

 

رئيس انجمن اورولوژي ايران اضافه کرد: تحقيقات اوليه را در ارتباط با اين مساله در مرکز تحقيقات اورولوژي انجام شده و به اين نتيجه رسيديم که ميزان کلسيم مجاز ادرار ايرانيان پايين‌تر از مردم اروپا و آمريکا است. لذا در کشور يک حوزه اختصاصي در حوزه بيماري‌هاي کليه و مجاري ادرار در مرکز تحقيقات راه‌اندازي کرديم که کار اختصاصي آن پيشگيري از سنگ کليه است.

 

وي گفت: در اروپا و آمريکا مشخص شده که بيشترين علت سنگ‌سازي ميزان کلسيم ادرار است و چنين افرادي بايد مواد غذايي حاوي کلسيم به مقدار بسيار کم مصرف کنند ولي در کشور ما بيشترين علت اکسالات ادرار است و اين افراد براي پيشگيري از سنگ کليه بايد مواد حاوي کلسيم مصرف کند و کاملا برعکس مردم اروپا است.

 

بصيري خاطرنشان کرد: به همه مردم توصيه مي‌کنم در صورتي که کليه‌هاي آنها سابقه سنگ‌سازي دارد حتما به کلينيک پيشگيري از سنگ مراجعه کرده و علت سنگ‌سازي کليه‌هاي خود را بررسي کنند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html